The Strain (2014) s04e10 Episode Script

The Last Stand

1 - Previously on The Strain - Zack? He wanted me to find out where the nuclear bomb is.
Zack's working with the Master.
I took him up to the roof.
He cut his thumb open.
It's like setting off a flare.
(Shouting): Will you just have the decency to look at me and tell me the truth!? The Master said I get to decide what to do with you.
So tell me where the nuke is, and I'll let you live.
- Goodbye, Zack.
- Where are you going? You made your choice live with it.
Dad, I'm trying to save your life! The Master's sending his troops.
We have to go.
- What's our target? - Empire State Building.
If Zack has told us something, it's because the Master wanted him to.
- He's probably set a trap for us there.
- If the Master wants to draw us into a trap, then into his trap I shall go.
I'll contact you via radio.
You'll then drive the bomb to the base of the building and escape before I trigger the weapon.
(With the Master's voice): You think I'm foolish enough to come within range of your bomb? I shall never give up my pursuit of you.
You'll have your confrontation.
It'll be at a time and place of my choosing.
He didn't take the bait.
Leave at once.
- What? - (Growling) - We got trouble.
- (Snarling) Oh, shit! We gotta think about the weapon.
Yeah.
Not the time to make a final stand.
I got this.
They get their hands on the nuke; it's game over.
You guys get in the van and take off.
I'll see you back at the rendezvous.
Go! No nice way to say this, Gus, but don't get stung and lead the Master back to us.
(Creatures snarling) That's cold right there.
Let's take these assholes! Let's get 'em, boys! We got some more! - Don't stop now! - Where they coming from, man?! Keep shooting! Keep shooting! Keep shooting! I failed.
- They got me! - (Creatures snarling) Let me finish this.
Ugh! I'll take care of 'em.
Hey, assholes! Over here! Aaaaaah! (Creatures snarling) We'll come back for the van.
Let's go! (Master laughing) - - (Creatures growling) (Growling) Invictus.
Are you really so afraid of me? Anything you have to say, say it to my face, not through a proxy.
But choose your words carefully 'cause they'll be your last.
(Grunt) (Theme music) (Grunting) Did you get them? They escaped with the warhead you failed to locate.
Now do you see your father for what he is? I told you, he cares nothing for you.
Only for himself.
If you had touched his heart more deeply, he might have come to the Empire State building himself.
Come.
Follow me.
(Wind whistling) We must find the nuclear weapon.
They will go block by block and empty the city until your father and the bomb are discovered.
This masquerade of coexistence is over.
- (Master growling) - (Creatures snarling) (Dramatic music) (Van doors closing) Aaah! Jesus! You scared the shit out of me! Why didn't you say something? Like what? Like, "Hey, I'm back from the Empire State Building, and I'm just standing in the dark like a creepy vampire.
" - What did you find up there? - The Master was gone.
Nothing but a few stragglers left to antagonize me.
(Sighing) We got antagonized ourselves.
We left Gus and his gang back there to fend them off.
We hightailed it over here with the bomb, though.
I don't see how we're gonna get anywhere near him.
We don't even know if he's still in the city.
He's still here.
Fet, this doesn't feel very safe.
You want safe? Follow me.
So where are we going? This elevator is the subsurface entrance to New York City Water Tunnel Number 3.
Just when I thought I was never gonna get another New York history lesson.
This was gonna be the main tunnel bringing water to all of New York City from reservoirs over 60 miles away.
It was built to replace two older tunnels.
The dig for this project started in 1970 and was slated to finish in 2020, a 50-year construction project.
They were almost there too.
Then those munchers showed up.
We're 800 feet down.
Some hole, huh? Built by Sandhogs, a family trade handed down through generations, and fathers and sons working side by side.
Lifelong jobs to bring the city their water.
People built this.
OK.
That's a pretty good story.
And now it's a safe place for us to store our nuke until we figure out what to do next! (Man on TV): Tell me, what did you have in mind? (Woman on TV): Well, Carol thought she might like Howard.
- Think they'd take off together? - Why don't those assholes just take off? - (Man on TV): Sit down.
- (Indistinct TV show) Then why don't we just take off, man? No, we can't leave the van.
We need the silver.
Fine.
I guess we just watch Bob Newhart.
I only know of one case where a blind date has worked out.
Aww, you mean us, huh? That would be two.
Are you kidding me? How am I gonna get to sleep if I can't hear the closing theme song? (Laughing) Aaaah Right, Marcus? - Hey, Marcus, you good? - Yeah.
Just need some fresh air.
Hot in here.
- It's 50 degrees.
- (Marcus): Just take a second.
Hey, Marcus.
Marcus.
Shit.
Why didn't you say something? (Indistinct yelling outside) I keep thinking about all that gold.
Can you imagine? We'd be kings.
The only thing that matters anymore is dying human.
Do me one favour.
Don't drag it out.
Don't give me all of that (Gunshot) Dammit! Dammit! Gus! Gus! Gus! All right! All right! All right! All right! - Gus, chill.
- I'm tired of this shit.
We're leaving now.
Zack got a lot of information from us, but at least he doesn't know about this place.
Don't beat yourself up, Doc.
None of us would have played it any differently had it been our child.
Well, maybe Quinlan.
Quinlan would have blown him away, which is maybe what I should've done.
Well, who could do that, short of being a full-blown psychopath? And the last thing he said to me was, "Dad, I'm just trying to save your life.
" I just keep going over that in my mind.
And he said a lot of shit to try and manipulate you.
Who am I kidding? He's already corrupted.
The single greatest non-wartime construction project in the history of Western civilization.
Now I wonder if it's just gonna be a relic of human existence.
I was thinking about the Ancients and their underground chamber.
I just escaped it before the first nuclear device went off.
It destroyed them without destroying the city.
Since when do you care about New York City? I don't.
But you do.
If you want to save the city above us, and the world beyond it, then the time for half-measures is over.
I can see the end, Fet.
I can see victory.
But it will take everything you and I have.
By everything, you mean? I know you well enough to know that when you commit to something, you are unwavering.
But I also know that this is much to ask.
If you have a way to destroy the Master and save New York City, I'm in.
I do.
I don't see a way ahead for us, especially if Gus and the others don't make it back.
I don't think we have a chance in hell of getting close - to the Master again.
- Well, we won't have to.
Quinlan and me, uh, - we have a plan.
- Instead of bringing the weapon to the Master, we bring the Master to the weapon.
How do we do that? Assuming we can lure him to us, I'll force him into this elevator and down to here, where we detonate the warhead.
800 feet of bedrock will keep surface New York City safe.
Hmm! The remote detonator signal won't transmit through 800 feet of rock.
Yeah, we know.
And? Quinlan will have his hands full down here with the Master, so someone will have to detonate the warhead.
And that someone's gonna be me.
I don't understand why you're doing this.
The professor would've stepped up here.
I'm just doing what he would've done.
The professor was 90 years old and had a heart condition! How can we win this fight - unless we make some sacrifices? - But it doesn't have to be you! If Quinlan's so hell-bent on destruction, - why doesn't he detonate it!? - Because he can't do that and keep the Master down here at the same time! You don't know that! No, this whole thing is a shitty, stupid plan! Dutch (Fet sighing) I'm tired of fighting.
More than that, I'm I'm tired of losing.
Here's how it works, Fet.
You blow up with a nuclear bomb, you lose.
Maybe.
But "we" win.
The collective "we.
" Mankind and all that, right? I thought we had a chance.
Look, I know I have a weird way of expressing my feelings - and I know that I'm a handful.
- Yeah.
That's for sure.
Your timing, - it could have been better.
- I know.
I know.
It's shitty.
But it's not too late.
It's not! Just say something! You're really doing this? I wish what everyone wishes.
That I'd used the time I had more wisely, that that I had more moments like this with you.
And I'm sorry that it took this to get us here.
But, Dutch, you're gonna have a beautiful life with someone.
And I'm doing this.
(Sigh) (Gus): We gotta get back.
- Oh, shit! Look! - Roman, hold on! - (Tires squealing) - (Creatures growling) More? Not for long.
- - (Screaming) Something's happening out there.
Gus should be back by now.
How are we gonna talk Fet out of this? "We"?! You couldn't do it, huh? How desperate must you be to think that Fet would listen to me? That desperate, huh? OK, I'll do it.
I'll try.
(Distant people shouting and screaming) In a matter of hours, there won't be anyone left alive on Manhattan.
Soon, this city will be so quiet, their solitary human heartbeats will give away their location.
What's gonna happen to the city? It is dying.
We will find a new place from which to reign.
And every creature on the face of this Earth, human, animal, and strigoi, will live to serve us.
You still mad at me? Yes.
Ah, it's kind of a bad way to spend the rest of our time together, don't you think? So, how is this all gonna work? Not that I think it's actually going to work, but hypothetically.
Well, you know, I like being the underdog and exceeding expectations, right? OK, so let me guess.
You're going to explode the elevator cable, which will drop the Master down the shaft where you will then detonate the bomb.
Yeah.
Then, Quinlan, he'll go get the big fella in this main elevator, and, uh, I'll follow them down in that little cage.
You you're gonna blow that cable, too? Yeah.
The elevators have a safety feature that break the fall of runaway cars in the last few stories, ensuring that there's no crash landing.
And then before I detonate the warhead, I'll probably say something clever and cool, like Bruce Willis would say, you know? Sure.
And then boom.
I trigger the bomb.
The Master will be toast, the city will be undamaged, and the strigoi will just be dumb animals again.
Then it'll be your job to clean up the rest.
(Sigh of disbelief) Look.
Hey, I know that this is hard, but it's also easy, all right? Quinlan and I, we've committed to this so please just commit to us.
All right? OK? - (Dutch sighs) - (Vehicle approaching) - Holy shit, you're alive! - (Van doors closing) - Why were you so delayed? - Thousands of strigoi purging the whole city, killing every human being - they can.
- How close are they to here? I'd say 30 blocks.
So, if we're gonna do something, we better do it quick.
What do you think? (Knocking) Dr.
Goodweather.
Join us.
(Goodweather sighing) These days seem like weeks, huh, Doc? I'm so tired, I can barely see, but - my brain keeps going.
- Rest is paramount.
The strigoi are unrelenting.
The toll is mental as well as physical.
I'm an epidemiologist.
I understand disease etiology, modes of transmission, rates of infection.
It's really a question of math.
I gotta say, I don't see how we can end this plague.
We are not fighting math; we are fighting strigoi.
And with the help of people like yourself, Mr.
Fet, and Dr.
Martinez, I believe we can prevail.
But I must warn you this fight may, in the end, cost you everything.
I've already lost my home, my marriage, custody of my son, my career, my good name.
I'm wanted by the FBI; I could lose my freedom soon.
I think I'm almost there.
Dr.
Goodweather, if I may speak from personal experience, this is just the beginning.
The professor had a way of inspiring you, even if he was telling you the worst thing you could ever hear.
- He had zero quit in him.
- Zero quit.
The Master's gonna hear Abraham Setrakian's name one more time before he gets vaporized.
Dammit! There's never a muncher around when you need one.
Listen.
Dutch wanted me to talk you out of this.
She only wants what she doesn't have.
No.
It's deeper than that, you know it.
She had her chances.
I had mine.
You know a thing or two about regret, Doc.
- Yes, I do.
- Since we're on real talk here, there's a few things I need to ask of you.
One, keep an eye on her.
It helps to know that she's gonna be OK.
And maybe, uh, give Zack another chance.
I know, it seems impossible right now, but, you know, give it a shot.
So many things have been left unsaid between me and my pop, and who knows? Maybe in the light of day, maybe he'll come around, you know? If it makes sense, I'll give it a try.
(Creature growling) Just got a tug on the line, Doc.
Let's reel him in.
(Strigoi grunting) - (Strigoi grunting) - What's going on? Your father has been spotted.
Once we follow him back to his base of operations, locating and disarming the weapon will be simple.
Are you going? My victory will not be complete until I have destroyed the Born.
Wait! I want to go with you.
Excellent, my son.
When the strigoi swarm this entrance, we must engage them without repelling them, drawing them further into this passageway.
That should limit their numbers as they pass through.
- We're ready.
- It's on.
Good luck, gentlemen.
Good luck.
May you see a beautiful city and a brilliant people rise from this abyss.
(Fet): Dutch, I'm tired of fighting.
(Dutch): I thought we had a chance.
(A man whistles) (Growling) (Grunting and growling) You guys again! Do you see my father? Yes.
But not the Born.
(Strigoi growling) They are in retreat.
Come.
I will take you to your father for a final goodbye.
(Growling and screaming) - - (Detonation) (Grunting and growling) Eph, Eph, Eph.
Come on! Come on! It's the last one.
Yah! (Screaming) (High-pitched noise) (Humans grunting in pain) Aaaaaah! Ugh! (Sizzling noise) (Master groaning in pain) Doc.
No.
Get out of there! Shit! He's down there with Zack.
(Strigoi grunting) There's more coming! It ain't over! - (Loud squeaking) - Ugh! Argh! - (Hitting and fighting noises) - (Grunting) - (Fighting exertions) - (Dramatic music) Argh! (Screaming) Ah! (Groaning and grunting) (Groaning) Ugh! Ugh! Aaah Ah! I brought you into this world, Invictus.
Now you will leave it - Ugh! - My ill-begotten son.
(Master groaning) Aaah Aah.
Ohhh.
Ugh! What have you done? I I've won.
Bastard! Ugh! (Moaning) (Groaning) (Gasping for breath) Born of my flesh, not my soul.
An abomination! Now (Groaning) Nothing stands in our way.
- (Clanking) - (Master growling) (Gunshot) Kill your father, Zack.
Kill him and be free.
(Tense music) Slay him, Zack! I can't.
You must! (Master groaning) He's still my father.
(Grunting) You failed me, Zack.
(Eph grunting) (Snarling and screaming) (Electronic music) (Soft grunting and growling) Either the Master's dead Or he's taking a new host.
We need to fight our way out of here while we can.
Yeah.
Dad.
Dad.
Dad, I'm sorry.
(Eph grunting) We won, Zack.
Because of you.
- He's taking me.
- (Heartbeat sound) Dad! I wish I could spare you this.
(Louder heartbeat sound) - (Beep!) - (Groaning) Dad! Dad? (Master's voice): My son.
Now we can rule the world as father and son.
Dad are you still in there? (Zack sniffling) 'Cause if you are I love you.
- (Rumbling) - (People exclaiming) Was that the nuke? (Distant man): What was that? Is it over? - (Distant, indistinct shouting) - (Metal creaking and straining) Holy shit, Doc.
You did it.
(Rumbling) Somehow, some way, he detonated the warhead beneath the bedrock of the city, and the Master was no more.
There were still millions of strigoi worldwide, but without the Master's central intelligence, they were dumb, hungry munchers easily slain.
Five years later, the atmosphere is healing.
Six, sometimes seven hours of sunlight, and growing.
The strigoi are all but eradicated now.
The interim government decided to keep a few munchers on lockdown inside the same Biosafety Level 4 facility as smallpox and other hemorrhagic viruses, because what could go wrong? Roman followed through on his plan to go back to the Federal Reserve and emerged as one of Manhattan's biggest property owners, a driving force in the city's renewal.
Gus declined to partner with Roman, instead setting off into the countryside to help the hundreds of thousands of refugees return to their homes hoping one day to cross paths with a certain young woman he once knew.
And Dutch, she went to work with a bunch of ex-hackers to get the Internet back up on its feet.
No monument exists at the blast site, no plaque.
Only a handful of us know what really happened.
When the rats returned, I knew the city was gonna be OK.
Not a day goes by that we don't remember those no longer with us, those who made the ultimate sacrifice.
(Child talking indistinctly) Hahaha! How you been? Yeah, good.
You? Yeah.
Can I walk with you for a while? Sure.
(Dutch chuckling) (Fet): The Master used the bonds of human love as a conduit for the Strain.
He tried to destroy us, but he never understood it love.
And in the end, it was love that saved us all and gave us the world, our world, back.