The Village (2019) s01e05 Episode Script

Laid Bare

1 I love you, but if you ever do that again, it's over.
Please tell me you're not trying to pawn off your brown person case? I'm just asking you to help me.
Get yourself right, my love, because I have a bad feeling about this.
I've been looking for a job.
- Nursing home's hiring.
- I'll keep you posted.
I don't know if I have PTSD, but that makes me unfit to be Katie's father and - Nobody said you were unfit.
- Why aren't you telling her? War changes these men, Sarah.
The boy that you see when you look at him Nick! Nick! He didn't make it out alive.
[MOSA WILD'S "SMOKE"] [GRUNTING] She's up there smoking cigarettes again " She said," It's the last time Then I'm gonna quit for good" Hey.
Hey back.
Starting to show off that leg.
Gotta embrace it at some point, right? Well, maybe you could tell Katie that.
Still hiding the pregnancy? [GRUNTS] I caught her standing in front of a pre-natal yoga place the other morning, wouldn't go in 'cause it was full of "normal moms.
" Now she's embarrassed of her job too.
First day at the nursing home? She's always kind of seen it as my great compromise.
Now it's hers.
Sarah, I'd like to help with money.
Thank you.
And maybe, but this is as much about responsibility as anything.
I still don't think she's accepted this is an actual baby coming.
Uh, speaking of accepting what's inside Wow, solid transition.
I've been hitting this group meeting.
Vets.
Good for you.
It hasn't happened again like that.
I think we should tell Katie tonight, Nick, about you.
It's time.
[CHUCKLES] You know, Amy told me this boy I used to know didn't make it out of Afghanistan.
But when the light hits you right, I swear I see glimpses of him.
Must be a ghost.
She said, "It's the last time" You know, ever since you came back from Karaoke night, I have been thinking, "now, what's that club got that I don't?" Aside from a cash flow, a promoter, and people in it? - Yeah.
- I don't know, baby, what? A vision, now I got one.
- Oh, Lord.
- [LAUGHS] The re-birth of Smalls.
- We doubling down, baby.
- [LAUGHS] I wasn't aware that we had ante'd up.
Do you have a marketing plan? - Better.
- Mm.
I got a chalkboard.
Today is open mic.
Figured I'd, uh, cherry pick artists for my other nights, keep the costs down.
That's actually brilliant.
Bah-tow! [LAUGHS] And it's so nice to see you excited again.
[EXHALES DEEPLY] You know, we get busy, I figured I might ask you to bring my quiche over for dinner.
This isn't for us.
Remember Dawn, the woman on my chemo schedule? Yeah, the funny red glasses.
Mm-hmm.
She didn't make it.
Thought I'd take some food over to the family.
- I'll go with you.
- Oh, no, no, no, no.
You go go have your open mic, make it great.
I got this.
[INDISTINCT CHATTER] Sofia Lopez? Hold on.
Yeah, right there.
Um, you know what? Let me just get back Turn and pull.
Chauffeur find the place? Bus driver.
And yes.
Wow, you took the bus.
All by yourself, like a big boy? Bodyguards deserved a day off.
- Huh.
- Kidding.
- I brought lunch.
- It's 9:00 a.
m.
It took a week to review the files, I figured it'd take at least a day to strategize.
A day for one case? What does this look like to you? An acre of rainforest? Each file is a person with a story, most of them are tragic.
And they are hoping against hope that somebody will listen.
I did listen, and now I'm doing my best to help.
You're waving a sandwich in front of my face, and you're asking me to do my best work.
That's not exactly "To Kill a Mockingbird.
" You're kinda judge-y.
Let's just get through this.
You don't wanna wear your scrubs? It's cold.
And you don't want people to know you're working? Find me a teenager who likes to change bedpans.
I know this isn't easy, but I think it's good I'm not wearing the scrubs because it's impossible to hide my stomach, okay? Which is why I brought you my most giant cardigan.
We're allowed to wear sweaters.
You didn't tell me that.
[SERENE MUSIC] You know, they say babies can start hearing around now.
You and I had some pretty solid conversations.
I don't even wanna look at my stomach, I'm not talking to it.
It's not your stomach you're talking to.
If the fetus wants to chat, it's gonna have to speak up.
Is that my phone? Yeah.
Someone named Liam texted.
He said to look on the bright side, You don't have to work at the home forever.
I'll get my coat.
[DISH CLANGS] You were boxing for a while.
Unspoken Army Ranger rule number 256: don't date anyone who can hit harder than you.
Yeah? How's it coming? Have you seen your left hook? As long as we're breaking rules, how 'bout number 132? Which is Don't tell your teammates you're dating your dead friend's wife.
No, the rule is, don't date her in the first place.
We're already breaking it.
I wanna tell them.
I'm okay with us, Nick.
No, it's not about you.
Amy, what's the rush? I want you to move in with me.
Oh.
It's not as fast as it seems We've been dating for two months, but I've known you're annoying forever.
Ah, well, when you put it that way We're from the same world, alone in a new one.
We're a good fit.
I'm not saying no it's just a little complicated with the guys.
You're Cooper's wife.
What, do you get a stern talking to? Aren't I worth un-complicating it? Yes.
And wouldn't you rather wake up next to me than the dog? - Well - Please answer that correctly.
Yes.
And all that stuff we do after we make up is pretty good, right? Well, I mean, practice would make perfect.
You wanna see that left hook in action? Yes, to the sexy stuff.
And yes to you being worth it.
And yes to you.
Yes to us living together? - Yeah.
- Yeah.
[KNOCKING AT DOOR] Come over tonight, all right? Oh, um, I'm talking to Katie tonight.
What? Nick, that's great.
Come over after, I wanna hear.
Sergeant Porter.
You know the uniform isn't required? Respect for my fellow soldiers.
Come on, our chariot awaits.
- Oh, no.
- Oh, yes.
[FUNKY MUSIC] Some serious reading.
Well, I met a woman, we fell in love, and this is all I have of her.
And I carry it around like a glass slipper now.
You gotta get those digits, man.
- What? - Her phone number.
Oh, I was too busy swooning.
Well, fate is a cruel mistress.
Not as cruel as the harpies in this library.
Not giving up the name, huh? Oh, that's Ethel.
Don't encourage her, she's a predator.
[CHUCKLES NERVOUSLY] [CLEARS THROAT] What do you say we hit up that library after group? You'd do that? What, for a brother-in-arms? You bet.
See, now there we go.
[CHUCKLES] Cold shoulder, what did you expect? Kid's mom was just arrested, staring down the barrel of deportation.
She's protecting him.
Yeah, but I think she's having second thoughts.
Then remind her of the first one.
- Your Twitter account.
- Ooh.
[CHUCKLES] Okay, what do I type in to get people to show up? Oh, it's whatever you want.
And if it's good, you know, your followers re-tweet it.
- So on and so forth.
- Okay, how do I see my followers? You don't.
I mean, you you don't have any yet.
Well, how am I supposed to fill this place up without any followers? - [GROANS] - Huh? - Your first tweet.
- [CHUCKLES] Whoo.
"Circle thingy Brooklyn.
" "Free whiskey, circle thingy Smalls.
" Yeah, you gotta spend money to make money.
I'll catch you later.
Hey! I'm getting re-tweeted.
A lot.
Oh, boy.
[EXCITING MUSIC] [PHONE CHIMES] [KEYBOARD CLICKING] I got an emergency.
No, no, no, no.
It's still clogged.
Well, I'm not.
Here, hold this, sweetheart.
- Wait, no, no, no, no, no - Hold it, don't drop it.
Oh.
[GROANING] - One two up we go.
- [GROANS] Big day, you know? Is it? - Don't play coy, woman.
- Mom.
It's our anniversary, 47, baby.
And you are still as beautiful as the first.
- And you are just as handsome.
- Oh.
Hand me that jacket, will you? Anniversary, so I'm guessing you're gonna wanna wear the plaid? [CHUCKLES] Damn straight.
Celebration clothes.
We're going dancing later.
Always have, always do.
It's a date.
Right now, Katie's gonna take you to see a magician.
[CHUCKLES] Listen, this here is the woman of my dreams.
- We'll make sweet love later.
- What a lovely thought.
I just pictured that.
My brain is ruined.
He has dementia.
Be kind, okay? [SOMBER MUSIC] [INDISTINCT CHATTER] He's lucky to have his daughter.
Is there any chance she'll move back? I'm gonna lay down my sword and shield Down by the riverside, down by The riverside Down by the riverside [LAUGHS] Wow, y'all sound inspired.
You feel it? ALL: Yeah.
ALL: Amen.
Better, better, better.
See you at service.
Gordon.
[SIGHS] Pastor's in his office.
Yeah, well, I tend to skip the middleman with God.
What I need is you, Gordon to forgive your father.
[MELANCHOLY MUSIC] He's sick? He's fine.
So you're an emissary.
Oh, no, no.
He doesn't know I'm here.
Whenever I've asked him to approach you on his behalf, he's he shot it down.
Guess that's 'cause he knows it won't make a difference.
You don't think that's a bit hypocritical? Serving a shepherd who certainly forgave folks for worse.
Shepherd is the son of God.
I'm the son of Ron, expectations are low.
You know, he, uh he bought a bar a while back.
It's got a musical history that he hopes to reinvigorate, but I don't know.
It seems like a lot for a man his age, who doesn't know the first thing about promotions or bookings I don't even wanna break bread, and you wanna partner us up? You always were ambitious.
- Gordon - I've got my life.
And it's full.
I'm not missing anything.
Okay, if you can't find it in your heart, then that's what it is, but Ron has a right to know his granddaughter.
Olivia is not his.
She's mine.
Bye, Patricia.
Well, if you change your mind, the bar's called Smalls.
You know, he's starting live Gospel on Sundays.
I just can't help but think that he's doing that in hopes that that you'll show up.
Been off medication.
I feel better lately.
Good.
Nick, you've been coming for a week now, you feel like talking? It's okay, son.
Uh, yeah.
I mean, things have been a little spooky since I came stateside.
Let's talk through what happened in the attack that took your leg.
Probably heard it all from Deacon.
Everyone's experience is different.
Maybe we can expand your memory a little.
How 'bout you start with where each of your men were.
Uh, yeah.
Well, I didn't really have a great vantage.
Um Ramirez took the brunt of the IED.
My leg was wrecked.
Horowitz and Rexer got picked off dragging me under the Humvee.
I couldn't see Deacon, Cooper, or our translator, but I understand that ended badly.
Anyone else? Nelson, LaReau, and Greenstein took up a position in a little shop, gave cover.
And I knew I should crawl out, but I didn't wanna leave Rashad.
[CLEARS THROAT] Who's Rashad? What? There's nobody on our team named Rashad.
Stay with that, Nick.
Who's Rashad? Is he a teammate, a civilian? He was under the Humvee.
Doing what? He was asking me to find his daughter and tell her he loved her.
What happened to him? I don't know.
I don't know.
[SNIFFLES] [CLEARS THROAT] Oh, hey, Nick.
Nick.
I feel like maybe we should talk about this while it's fresh.
The thing is, I told my buddy here I'd help him out.
Nick, this is important.
But you promised me.
Maybe I can make an appointment.
Anytime, you got my number.
- Thanks.
- Yeah.
You don't have to do this.
Truth is, I could use a distraction.
You mind? Brothers in arms.
Brothers in arms.
There you are.
What are you doing here? It's time to pick up Sami, right? You shouldn't be here.
Hamid I will be on my best behavior.
I promise.
- Ben! - Hey, little man.
[LAUGHS] What's up? Wanna hang out with your mom for second? All right.
Ben You looking for a fight? Just looking to make things right.
I mean, I don't like what you said, but I still shouldn't have hit you.
- [INDISTINCT] - [GIGGLES] I know from Ava you love Sami, but I'm not trying to be his father.
I know what it's like to lose a son and I wouldn't wish it on anybody.
[SOLEMN MUSIC] [CHUCKLES] Ooh, you letting me win.
- I wish.
- Katie.
You have a visitor.
Um What are you doing here? Thought I'd improve your day.
I can't have visitors.
It's a job, not prison.
Give the boy a tour.
[WHISPERS] Handsome.
You ready to get your butt whupped? Bring it, sister.
- Nice blanket.
- I run cold.
This'll warm you up.
We already sold another photograph.
You're $200 richer.
That's incredible.
Keep it up, you might not get stuck here as long as your Mom.
Um uh This is Mr.
Haskin's grandson.
It's nice to meet you.
Pleasure's all mine.
Who lives in England.
Long story.
Even I'm not quite clear on it.
I'm sure he'll be glad to see you.
Hey, got out of there.
I think she knows you were lying.
We can't be in here.
You need to go.
I found the most perfect wall.
Greenpointe.
What do you say we go and make it pretty? I'm working.
Tonight, late, you and me.
Paint fumes give me asthma? Okay, that's an even worse lie than Mr.
Haskins.
[BOTH LAUGHING] You really want me to go? I want you to stay, but you have to go.
All right.
[CLEARS THROAT] A challenge then.
I'll paint my wall, and you do something of your own, we'll compare in the morning.
I can't crochet something that fast.
Katie Campbell, I believe you can do anything you want.
With you, with you, with you With you, with you, with you Easy kid, she's already knocked up.
Liam.
Mr.
Macklemore, can you not? - You're pregnant? - I was gonna tell you.
Three lies in three minutes? Impressive.
Wait, Liam.
Please, Liam.
You're gonna need to change the sheets, sweetheart.
[ACOUSTIC GUITAR MUSIC] But I will pour you a nice drink.
Ron, what's going on here? I'm being overrun, get back here.
Okay, you serve, I got the register.
But there's nothing to put in it.
I tweeted "whiskey's free.
" - Uh.
- Excuse me? Gospel music tomorrow, hope to see y'all.
You gotta spend money to make money, yeah.
Uh, next? Yep.
I'm putting out a tip jar.
Okay, good.
[TRAM RATTLING] That's the harpie? She's a brick wall with good hair.
- If you wanna back out - No chance.
What's the worst she can say? - No.
- Listen, I understand you have rules, policies even.
Hell, I was an Army ranger, nothing but rules and chain of command.
But every once in a while, when there's something precious at stake, I'd be lying if I said we didn't bend those rules for the greater good.
- Still no.
- Did I mention I have one leg? Twice, right before I mentioned it's irrelevant.
What sort of dark heart stands in the way of true love? All right, that might be a bit extreme.
- Out, devil.
- Okay, okay.
What do you say we compromise? First name only.
Come on, where's the harm in that? What are you gonna do with a first name only? Tattoo it to my chest, what do you care? Work with me here, pal.
What can I do with a first name? I can dream about it.
That's it.
Give her the smile.
Gwendolina.
[CHUCKLES] What a name.
Yeah, it's good one.
I'm sorry for what you're going through.
Me too.
It's kinda messing with some of my plans.
But hey, we struck a blow for true love today.
That's something, right? That's everything.
What makes you so sure about her? Well, people settle, you know? They say they're a good fit.
Love is not a shoe.
So what is it? It's a tidal wave.
Gwendolina looked at me, I was swept up, laid bare.
Just like I was with Rosemary.
We gotta find you that last name.
After poker.
Oh, I didn't tell you? We're going to the home.
No, we're just trying to figure out the best way to keep her here.
Okay.
Bye.
Well, according to my friend from Homeland, there were nine other people who were helped by this forger, all arrested before Ava.
What's that have to do with her? Well, they're cases are gonna come up first, and what happens to her, is largely dependent on what happens to them.
- I don't understand.
- Precedent.
It's easier to follow than your conscience.
So we just sit back and cross our fingers? We weren't suggesting that, no.
Oh.
Any chance she'd re-marry her ex? Wouldn't matter if she did.
He's been here since he was a teenager, but always on a visa, green card's not a possibility.
Are you in the market for a wife? - She's got a boyfriend.
- You didn't tell me that.
I already looked into it.
Getting married after an arrest doesn't stop her - from getting deported.
- Maybe not, but - it could help get her back.
- How? If they can prove that their union is legitimate while she's outside the country.
Like a mail order bride.
Ugh, just when I started liking you.
You did? [CHUCKLES] Don't get excited, it was fleeting.
Look, this is not a silver bullet, and obviously getting deported doesn't help, but How long would it take to get her back in the country? Months, years, but it's better than nothing.
Absolutely.
[CHUCKLES] We're a good team.
- We're not a team.
- Kind of a team.
- No.
- We had a team-like moment.
Eat your sandwich, Atticus.
[UPLIFTING MUSIC] [CHUCKLES] You get lost? There's nothing but good stuff left.
Ron Davis I gave my word.
- You tweeted.
- A man's tweet is his bond.
Then you tweet again, "We are all drunk out.
" Anymore So take this Who is that? And make it yours I don't wanna fight you anymore So take this rebel heart and make it yours It's Olivia your granddaughter.
The crimson spill How's that? Your mother holds my hand a little.
[SIGHS] Okay.
Sometimes she sings.
Anything in particular? About a red balloon.
She used to sing that to me too.
When all the world Is spinning 'round like a red balloon Way up in those clouds And my feet will not Stay on the ground I'll come back, okay? I promise.
[HEARTWARMING MUSIC] Will you take her? - Katie? - It's kicking.
[GROANS] Yeah? Can I feel? [WHIMPERS] That? It's strong, right? It's a strong baby.
Yeah, just like its mama.
[CRYING] Put your hands here.
There it is.
What do I do? [SOBS] Maybe say hello.
[LAUGHS] Hi, baby.
[BOTH LAUGHING] And now this rebel heart belongs to you [APPLAUSE] What do I say? Hello and just follow her lead.
- Are you Ron? - Hello.
I'm Olivia.
- I'm Ron.
- We've established.
I'm a little nervous.
I'm your grandfather.
[BRIGHT MUSIC] I'm part-time now, hoping maybe to transfer.
Or at least my dad's hoping I'll transfer.
Honestly, I kinda just wanna sing.
You've got the gift.
I don't suppose you got the letters and the birthday presents that we sent to you.
If I caught them in the mail before Dad.
My mom tries to talk to him Yeah.
She sent us pictures over the years.
Like treasure.
I should have found you guys sooner, but I didn't wanna defy him.
Oh, sweetheart, that is not on you.
I'm talking so much about myself.
[CHUCKLES] What's your story? You got 65 years? [LAUGHS] He sleeping? Not thanks to your story of the ghost of Ms.
Leslie in apartment 2D.
[LAUGHS] I mean, you said, "Make it spooky," so I told him That you're gonna spend the night sometimes.
And how'd he take it? He asked if you could sleep in his room.
But I said we'll see.
[SERENE MUSIC] Hey, you.
Ready to do this? Born for it, beautiful.
[CHUCKLES] [PHONE CLICKING] - Come on.
- Okay.
["UNCHAINED MELODY" PLAYING] I see your Viagra, raise you an Ativan.
Ativan.
I think I'm gonna fold.
- You okay? - Yeah.
I'm gonna get you guys some waters, hide the beer.
Hide mine in my belly.
Full boat, aces over tens.
Read 'em and weep.
So slowly And time can do So much Are you Still mine I need Your love I Nick? What are you doing here? Uh, poker with Enzo's buddies.
Oh.
I see you're not wearing a tent.
Yeah, apparently the baby wants some attention.
Say, anybody looks at you, with anything less than respect, you come and find me, okay? Hey.
I'm glad you're both here.
There's something I wanted to tell you.
I've, uh I've been having some PTSD.
Not often, but I just wouldn't wanna spook you.
You know, if you came by to walk the dog or Yeah, of course.
We can knock, before we use the key.
I'm sorry.
Thank you.
It's uh I'll be fine.
What if my future's More indifference than love What if our roads don't point right I just need a little more time.
Get my head straight.
[EXHALES] Runaway dream That I don't remember But I'm trying to [SINGING IN ITALIAN] What are you on? Nothing, I'm high on life.
Wait a minute.
Did you get her name? Gwendolina.
Gwendolina! [BOTH LAUGHING] Gwendolina what? Napolitano, eventually.
I got a little to work out still.
Love found you twice.
It's coming for you next, baby.
I can feel it.
[KNOCKING AT DOOR] Maybe sooner than later.
Apparently love is a loud knocker.
Sofia.
You forgot your lunch receipt.
You also forgot to tell me that your last name is Napolitano.
- Does it matter? - Do you know that half the files on my desk are people that your father's firm has bullied onto the streets? Okay, A, allegedly, and B, you knew I worked there.
Just not that you were the soul-sucking corporate sell-out spawn of the boss.
For your information, law school is on my tab and there's not a fancy name on the front of it.
Without an internship somewhere substantial What? You'll end up like me, working some terrible job helping people? What? No.
I'm gonna help you with the Behzadi case, but if you wanna reach me, you can just email.
[DRAMATIC MUSIC] [SOFT KNOCKING] You wanna talk about it? I don't know if it's gonna get worse.
What happened today, Nick? In my memory of the ambush, there's somebody with me that wasn't actually there.
The guy who runs my group thinks I might be conflating things.
Two memories in one.
What's the other memory? No idea.
This guy, Rashad, feels like an old friend.
I can't place him anywhere outside of the two of us underneath that Humvee.
Do you remember talking to him? I tell him he's gonna be okay, but I know he's not.
You're not crazy, Nick.
Your brain wants you to mourn something your heart doesn't want you to remember.
You know what I hear? I hear that your leg was blown off, you had a dog on top of you and you were worried about other people.
I made mistakes.
I forgive you.
People got hurt.
I forgive you for them.
I just I wanna be strong for her, you know? Like a dad should be.
Dads don't have to be strong.
Dads just have to love.
And I know you can love 'cause I met this boy 17 summers ago who was the loveliest.
He's gone.
He's right here.
You put him over your shoulders, and you carried him out alive.
And he is right here.
He just has to heal a little.
[THE BOXER REBELLION'S "YOU CAN LOVE ME"] You can love me You can love me You can love me If you really want it You can love me You can love me You can love me You have a choice You have a choice Wait.
You have a choice You have a choice You have a choice You have a choice Waves and waves of anger Are reflected in your eyes Reflective I spoke to Gabe today.
He said if you got married before you were deported, you might be able to still get back in.
But there's no guarantee.
Ben, I would never Look, it's not that I wouldn't do that for you Ava, I would.
I just, uh I can't.
I'm still married.
Of anger are reflected In your eyes Reflective of what chances Have fallen by the way Side by side and endless Let's never fall apart No one above the other No one to break your heart Oh, oh-oh Oh-oh-oh, oh Oh, oh-oh [PHONE BUZZING] Oh Oh, oh-oh Oh-oh-oh, oh Oh, oh Oh, oh